Strona główna | Mapa serwisu |


Street Art/inne
Strona główna > Street Art/inne
                                                   Street Art
Po czasie tagów, i wrzutów nadszedł czas na coś nowego! Mianowinie "czymś nowym" jest STREETART: szablony, vlepy, plakaty.

Vlepki
Do robienia naklejki używa się wielu technik takich jak: szablon, ksero, kredki, markery, cienkopisy, maszyna do pisania. Opisujemy technikę robienia wklejek szablonem. O samej procedurze przygotowania szablonu czytaj w dziale szablon. Rzeczy potrzebne do robienia naklejek to: szablon, papier samoprzylepny lub folia, bo jest trwalsza, spray ozon free, segmentowy nożyk, podkładka z grubej tektury. Również bez stresowe miejsce do sporządzania naklejek, małe szmatki - doskonałe są tu obcięte rękawki ze starych T-shirtów, niekoniecznie póĽna pora. Uwaga - pracujemy sprayem w domu, przyda się obmyślona wymówka w razie wpadki. Papier samoprzylepny lub folję (jest trwalsza od papieru)najlepiej kupić w sklepach dla artystów w formatach np. Al lub z rolki (taniej). Po pierwsze musimy naciąć arkusz samoprzylepny pod wymiar szablonu, popularny format to: raczej mały, maksymalny - A6 chociaż coraz częściej robimy nawet A3. Następnie odbijamy szablon proponujemy robić naklejki kilku kolorowe. Jeżeli robimy je z jednego szablonu dobrze jest wtedy wcześniej lekko "psiknąć" np. dwukolorowe tło. Naklejek są bardzo dyskretnymi wrzutkami i kolor gra tutaj ważną rolę, po prostu zwraca uwagę. Gdy już wreszcie idziemy nawklejać zabieramy ze sobą małe szmatki, które systematycznie gubią się. Szmatkami zawsze czyścimy miejsce na naklejki. Najlepszymi miejscami na są: rynny, nie wszystkie witryny reklamowe, słupki znaków drogowych, przystanki autobusów miejskich, marmur i inne.

Plakaty
Wrzutki plakatowe, czyli uderzenie młotem Niezbędne rzeczy do robienia plakatów to: szablon, papier np. formatu A3 lub większy, wałek, akryl lub spray ozon free, wiadro, klej do tapet- mocny lub inny sprawdzony specjał np. szkło wodne, duży pędzel - ławkowiec. Również rękawiczki, koniecznie robocze ubranie, jakaś czapka, stary T-shirt do wytarcia siebie i narzędzi, nie rzadko póĽna pora, oczywiście oczy dookoła głowy i siła w nogach. Robiąc plakat korzystamy z szablonu powielając go na papierze. O samej procedurze przygotowania szablonu czytaj w dziale szablon. Używamy do tego celu często wygodnych farb akrylowych rozprowadzanych wałkiem, rzadko spray, ponieważ jest droższy i szybko zalewa szablon, a i przygotowując plakaty w zamknięciu nie ma, czym oddychać, bo farby więcej jest w powietrzu niż tlenu. Czasem przed odbiciem szablonu na papierze komponujemy tło, wtedy efekt jest ciekawszy. Proponujemy chodzenie na wrzutki plakatowe, co najmniej w trójkę. Jedna osoba jest zajęta dozorowaniem bezpieczeństwa, druga nakłada klej na dużą powierzchnię, np. muru, następnie trzecia przykleja plakaty i znów druga osoba smaruje uprzednio przyklejone plakaty. Czas klejenia nie powinien zająć więcej niż kilka minut. Jednorazowa wrzutka to około 40 i więcej plakatów o nie więcej niż trzech wzorach klejonych obok siebie w jednym miejscu. Generalnie najlepszymi miejscami do wrzutek plakatowych są różnego rodzaju miejsca zagęszczenia ludzi, najczęściej są to miejsca twarde np. przejścia podziemne w centrum. Działanie i takiej wrzutki jest natychmiastowe, jak młotem w głowę, nie da się przejść obok tego miejsca obojętnie.

Szablony

Niezbędne rzeczy do wycięcia szablonu to: segmentowy nożyk do cięcia, przeźroczysta folia np. teczka ofertówka lub inna o podobnych właściwościach, tekturowa podkładka pod folię, aby nie zniszczyć biurka, taśma klejąca. Również cichy kącik, zaciszne miejsce z dala od rodziny czy natrętnych znajomych, krzesło, światło, stolik czy biurko. Projekt uprzednio przygotowany na kartce papieru, czyli wzór szablonu podklejamy pod folię, tak, aby widząc projekt przez folię wycinać odpowiednie powierzchnie. Pamiętajmy, aby na folii zostawić bezpieczne marginesy jakieś 4cm- zyskujemy przez to spójność i poręczność szablonu oraz w póĽniejszym odbijaniu nie keksimy niepotrzebnie ściany poza szablonem. Wycinając folię musimy cały czas zwracać uwagę na mostki. Mostki są wąskimi połączeniami, które musimy zostawiać pomiędzy powierzchniami nie wyciętymi tak, aby utrzymywały nam szablon w całości. Sztuka zostawiania mostków polega na wypośrodkowaniu, duża ich ilość i grubość świadczy o wytrzymałości, ale również sprawia, że szablon jest bardziej toporny. Wracamy do najważniejszego, czyli do projektu szablonu. Praca nad projektem szablonu zależy tylko i wyłącznie od inwencji twórczej jego autora. Może to być kreska rysowana markerem, collage, zdjęcie z gazety czy też coś zupełnie innego. Możesz operować kreską lub plamami. Jeżeli chcemy, aby odbitka miała kilka odrębnych kolorów musimy wyciąć tyle szablonów ile chcemy uzyskać kolorów, innymi słowy na każdy kolor przypada jeden szablon. Przy zastosowaniu jednego szablonu kolory mogą się płynnie przenikać. Możesz zastosować samą grafikę lub sam tekst, jednak najlepiej działa jednocześnie grafika z tekstem, coś, o czym odbiorca może się dowiedzieć czytając tekst i zobrazować go widząc grafikę. Tym samym rozszerzamy spektrum odbiorców, docieramy do słuchowców, wzrokowców, obrazkowców, czytelników i innych. Przy tego typu rękodziele pamiętajmy, aby w efekcie idea i przekaz nie przerosły względów estetycznych lub odwrotnie. Chodzi oto, aby wykonana praca przyciągała przechodniów nawet wtedy, gdy zdrowo namieszaliśmy - z wyjątkiem tego, że taki był właśnie nasz zamiar. Odbijanie na murach Niezbędne rzeczy do odbijania to: szablon, spray ozon free lub wałek i akryl, teczka tekturowa. Również rękawiczki, odpowiednie robocze ubranie, konieczne nakrycie głowy, często póĽna pora, oczy dookoła głowy i zacięcie sportowe- chodzi o dobry czas na 400 metrów. Proponujemy chodzenie "na rejony", co najmniej parami, jedna osoba przytrzymuje szablon z jednej strony i nanosi farbę, druga osoba przytrzymuje z szablon z drugiej strony i kontroluje bezpieczeństwo. Odradzamy odbijania na murach ciemnych (chyba, że na biało czy srebrno), znacznej chropowatości (chyba, że duże formaty z prostą nieszczególarską grafiką), bo inaczej szkoda czasu i farby. Nie obijamy również na zabytkach i obiektach sakralnych, nowych elewacjach itp. Z przyjemnością zaś na starych murach w miejscach uczęszczanych, blaszanych budkach telekomunikacyjnych i energetycznych, stojących przy deptakach i w wielu innych, ciekawych miejscach. Za jednym wyjściem na rejony szablon można odbić określoną ilość razy, potem zalewa się. Dlatego radzimy zabierać po dwa szablony do jednej teczki. Często pomocny okazuje się rower, dzięki niemu zasięg naszego rażenia i mobilność w terenie wzrasta po trzykroć.. Po powrocie do bazy należy bez zwłocznie, delikatnie odkleić szablon od teczki i rozłożyć go do wyschnięcia. Miejsce odpoczynku szablonu powinno być przewiewne(strych, garaż lub piwnica), oddalone od nosów i oczu osób niepożądanych, ze starymi trzeba ostrożnie.